سئو داخلی

روش های اصولی استفاده از برچسب

روش های اصولی استفاده از برچسب

سال‌های گذشته وقتی می‌خواستیم سایت‌مان در رتبه‌های اول جستجوهای گوگل قرار بگیرد، می‌گفتند “از برچسب استفاده کن و تا می‌توانی برچسب بزن!” در آن زمان با زدن برچسب‌های زیاد، صفحه خود را پر از کلمات کلیدی کرده و سایت‌مان در سرچ کاربران ظاهر می‌شد.

این قضیه باعث شد بعضی از سایت‌ها شروع به ساخت ربات‌هایی کنند که براساس جستجوهای مختلف انجام شده در گوگل، تگ درست می‌کرد و در جستجوهای اول کاربر ظاهر می‌شد. این سایت‌ها اسپم بودند و فقط تبلیغات داشتند. اگر یادتان باشد آن زمان نتایج اول گوگل همه از این دسته سایت‌ها بودند، به طوری که تعداد این سایت‌ها روز به روز بیشتر و باعث شد این ربات‌ها را به قیمت بالایی بفروشند.

بعد از این قضیه گوگل الگوریتم‌های خود را تغییر داد! گوگل برای صفحات ارزش‌های جدیدی را تعریف کرد و اعلام کرد صفحه‌ای باید در نتایج جستجو قرار بگیرد که ارزشمند باشد. با فعال شدن این الگوریتم‌ها تحول بسیاری در نتایج اتفاق افتاد و تمام این سایت‌های اسپم از میدان کنار رفتند. حالا که توضیح کوتاهی از تگ و برچسب برای شما عنوان شد به توضیح کامل برچسب یا تگ چیست می‌پردازیم، و روش اصولی استفاده از برچسب را یاد می‌دهیم؛

اصول استفاده از تگ

برچسب یا تگ چیست؟

برچسب‌ها نوعی دسته‌بندی برای مقالات و توضیحات شماست. به وسیله تگ‌ها بازدیدکنندگان به مطالب شما راحت‌تر دسترسی پیدا می‌کنند و به موتورهای جستجو در ایندکس کردن صفحات مختلف وبسایت کمک می‌کنید، در نتیجه برای سئو سایت شما بسیار مفید است.

از برچسب‌ها برای دسته‌بندی مطالب سایت استفاده کنید

تگ‌ها برای دسته‌بندی مطالب بسیار مفید هستند، ممکن است این سوال برای شما پیس بیاید که مگر دسته‌بندی‌ها نیستند، پس چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

فرض کنید ما یک سایت موسیقی و آهنگ هستیم. دسته‌بندی سایت ما براساس انواع سبک‌های موسیقی: کلاسیک، راک، هیپ‌هاپ، پاپ، جَز و… است. یک کاربر وارد وبسایت ما شده و دلش می‌خواهد موسیقی‌هایی با اجرای یانی یا موسیقی‌های اجرا شده در سال ۱۹۹۴ را مشاهده کند. این امکان با برچسب‌ها امکان پذیر است.

دسته‌بندی‌ها تا این حد ریز و با جزئیات کاربر را گیج می‌کند و باعث می‌شود نتواند انتخاب مناسبی را داشته باشد. ولی شما با قراردادن  و استفاده از این برچسب‌ها در ابتدا یا انتهای سایت محتوا او را در پیدا کردن موضوعات مورد علاقه‌اش راهنمایی و باعث راحت در دسترس قرار گرفتن این مطلب شوید.

بالاخره برچسب‌ها برای سئو مفید هستند یا مضر؟

از چاقو هم می‌شود استفاده مفید و خوب کرد، هم استفاده بد! اگر بتوانید از تگ‌ها و برچسب‌ها به درستی استفاده کنید و به نحو احسن از آن‌ها بهره ببرید، برای وب‌سایتتان ورودی خوبی به همراه دارد و حتی اگر ورودی نیز نیاورد می‌تواند باعث شود کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما بمانند. و این داستان نتایج مثبتی را برای شما به همراه دارد. ولی اگر از آن دسته کسانی هستید که از تعداد زیادی برچسب استفاده می‌کنید جریمه سنگینی برای شما به همراه خواهدداشت.

تاثیر تگ و برچسب روی سئو

حتما بخوانید: اشتباهات معمول در سئو

تگ‌ها چگونه به سایت ما آسیب می‌رسانند؟

قبلا گفتیم استفاده نادرست از تگ‌ها باعث جریمه شدن توسط گوگل می‌شود. حالا به این موضوع می‌پردازیم که پس باید چگونه از این تگ‌ها استفاده کنیم؟ قبل از جواب دادن به این سوال اول به چند اصطلاح و قوانین در سئو می‌پردازیم.

آشنایی با انکرتکست (Anchor Text)

به متن لینک شما انکرتکست می‌گویند. وقتی کلمه‌ای را لینک می‌کنید به آن کلمه انکرتکست می‌گویند. انکر تکست در سئو بسیار اهمیت دارد و تاکید بسیار زیادی گوگل در این موضوع دارد که اگر می‌خواهید به جایی لینک دهید، لینک سایت باید نشان دهنده مقصد لینک باشد.

ارزش صفحات از نظر گوگل

یک سایت، از صفحات مختلفی تشکیل شده است که هر صفحه دارای موضوع‌های مربوط به خود است و ارزش خودش را دارد. ارزش یک سایت از مجموع ارزش‌های صفحات آن وبسایت است. که این ارزش‌گذاری توسط گوگل انجام می‌شود.

لینک‌های ورودی و خروجی صفحه

هر لینکی که باعث ورود و خروج از یک صفحه به صفحه دیگر می‌شود با خود امتیاز به همراه دارد. همه لینک‌ها با ارزش هستند و باید کنترل کاملی بر روی آن‌ها داشته باشید. الکی به صفحات نامربوط لینک ندهید و سعی کنید برای صفحات مهم خودتون لینک جمع کنید.

نکته ای که درباره لینک‌ها وجود دارد، ارتباط موضوعی صفحات ورودی و خروجی است، مثلا: اگر دارید در مورد آموزش استفاده از برنامه صحبت می‌کنید به یک صفحه دیگر با موضوع آموزش استفاده از همان برنامه، لینک ندهید ولی می‌توانید به یک موضوع مرتبط با آن آموزش لینک دهید. و در آخر به صفحه با موضوع نامربوط مثلا آموزش درست کردن دسر لینک ندهید.

چون گوگل نامربوط بودن این صفحات را متوجه می‌شود و احتمال می‌دهد لینک خریداری شده است و گوگل اصلا این موضوع را دوست ندارد.

این توضیحات را دادیم که به اینجا برسیم که:

چگونه از برچسب‌ها به صورت اصولی استفاده کنیم؟

زمانی که شما یک مطلبی را در سایت خود قرار می‌دهید، مثلا “زیرنویس فیلم undoing”! هدف‌تان این است که هرکس این مطلب را جستجو کرد به سایت شما دسترسی پیدا کند. پس برای سئو این صفحه زحمت زیادی می‌کشید و برای بهتر شدن آن از برچسب‌ها استفاده می‌کنید. (زیر مطلب شما پر از برچسب های مرتبط با آن موضوع است.)

اگر سایت فروشگاهی دارید این مقاله برای شماست: روش‌های بهینه سازی برچسب‌ها در ووکامرس

حالا باید ببینیم مشکل این کار کجاست؟

  1. لینک‌های خروجی زیاد: لینک‌های خروجی زیاد باعث می‌شود ارزش صفحه کم شود و این ارزش بین صفحات مقصد تقسیم شوند. هرچه این صفحات مقصد بیشتر شوند ارزش کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.
  2. کلمه کلیدی در انکر تکست: زمانی که شما دارید کلمه کلیدی و اصلی خود را با لینک به صفحات دیگر ارجاع می‌دهید با این کار به گوگل می‌گویید این موضوع در صفحات دیگر هم هست.
  3. محتوای تکراری: وقتی شما از صفحات مشابه هم در سایت خود استفاده کنید از نظر گوگل محتوای تکراری محسوب شده و باعث جریمه شدن سایت می‌شود، با استفاده بی رویه از تگ‌ها صفحاتی ایجاد می‌کنید که هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
  4. ایجاد صفحه بی ارزش: زمانی که یک تگ ایجاد می‌کنید و در این تگ هیچ مطلبی وجود ندارد و اصلا بهینه نشده است، مسلما هر کاربری که وارد آن شود از آن خارج و باید روی لینک دیگری کلیک کند، در نتیجه صفحه‌ای بی ارزش به سایت خود اضافه کرده‌اید.

 

استفاده از برچسب در محتوا

اگر به سایت‌هایی با تگ‌های درست و اصولی مراجعه کنید می‌بینید که:

  • نهایتا ۳ الی ۴ تگ استفاده شده است.
  • از کلمات کلیدی در برچسب‌ها استفاده نکرده است.
  • از تگی استفاده شده است که بتوان در چند مقاله دیگر با موضوع مرتبط از آن استفاده کند.

منبع:https://arnikaweb.com/blog/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن