سئو داخلی

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) یکی از مراحل سئو است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا وب‌سایت شما را به‌طور مداوم بررسی کنند. به بیان ساده‌تر سئو فنی سایت به بهبود بخشیدن جنبه‌های فنی سایت می‌پردازد و هدف آن بالا بردن جایگاه وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ است. در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل راجع به سئو تکنیکال و انواع آن صحبت کنیم و سپس به بررسی سئو تکنیکال و اهمیت آن بپردازیم. بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با سئو تکنیکال کاملا آشنا شوید.

سئو تکنیکال چیست

سئو تکنیکال چیست
سئو تکنیکال چیست

برای اینکه بتوانیم سئو تکنیکال را به شما توضیح دهیم، ابتدا لازم است شما معنای سئو را بدانید. در واقع سئو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که باعث بهبود رتبه وب‌سایت شما در لیست نتایج گوگل می‌شود. اگر بخواهیم سئو را به‌طور تخصصی‌تر توضیح دهیم، سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است.

در واقع سئو کردن سایت به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت شما توسط کاربران بیشتر دیده شود و از این طریق بتوانید به کسب‌درآمد و یا ارائه خدمات خود بپردازید. برای دانستن اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو، مطالعه مقاله سئو چیست؟ به شما پیشنهاد می‌شود.

توضیح اهمیت سئو با یک مثال ساده

فرض کنید در یک مکان پر رفت‌وآمد قصد راه‌اندازی فروشگاه لباس زنانه دارید و در این مکان چندین فروشگاه لباس زنانه دیگر وجود دارد!! شما چطور می‌توانید بین این‌ همه رقیب کاری دیده شوید و به کسب‌درآمد بپردازید؟ مسلماً انتخاب نام مناسب برای فروشگاه‌تان، زیبایی و جلوه فروشگاه، کیفیت لباس‌ها، رفتار مناسب و مشتری مداری و رعایت بسیاری از عوامل دیگر باعث جذب مشتری بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر می‌شود. هر همه مهم‌تر، اینکه اولین مغازه در مسیر رفت و آمد مشتری باشید!

در دنیای وب هم دقیقاً مثال بالا صدق می‌کند فرض کنید شما می‌خواهید یک وب‌سایت آموزشی بسازید و از طریق آن محصولات آموزشی و خدمات خود را به فروش برسانید. قطعاً تنها با ساختن یک سایت و رها کردن آن شما به درآمد نمی‌رسید. چرا که در دنیای وب هم صدها سایت آموزشی وجود دارد و شما باید با توجه به رقبایتان سعی کنید جایگاه بهتری را در لیست نتایج گوگل به‌دست آورید تا توسط کاربران دیده شوید. این کار توسط سئو کردن سایت انجام می‌شود.

انواع روش‌های انجام سئو

برای اینکه سایت شما سئو شود باید بخش‌های مختلف سئو را بشناسید و هریک را به درستی اجرا کنید تا سایتی بهینه داشته باشید. هر سایت باید در آن سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال یا فنی به‌طور مناسب رعایت شود تا آن سایت بتواند به خوبی برای موتورهای جست‌وجو بهینه شود. اگر هر کدام از بخش‌های سئوهای بالا درست انجام نشود سایت شما بهینه نمی‌شود. در ادامه به توضیح مختصری راجع به سئو داخلی و خارجی می‌پردازیم و سپس به تفضیل سئو تکنیکال را برای شما توضیح می‌دهیم.

سئو داخلی (On Page SEO)

سئو درونی یا داخلی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در درون سایت انجام می‌شود و منجر به بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت شما و در نهایت باعث بهبود رتبه سایت شما در گوگل می‌شود. طراحی قالب سایت، لینک سازی داخلی، تولید محتوای سئو شده، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده درست از هدینگ و متا دیسکریپشن و بهینه‌سازی تصاویر مربوط به سئو داخلی وب‌سایت است.

سئو خارجی (Off Page SEO)

سئو خارجی یا برون صفحه به مجموعه فرآیندها و کارهایی گفته می‌شود که در خارج سایت انجام می‌شود و باعث بهینه‌سازی سایت شما می‌شود. به بیان دیگر سئو خارجی ارتباط شمارا با خارج از وب‌سایتتان نشان می‌دهد. لینک سازی خارجی (یعنی از سایت دیگر به سایت شما لینک داده شود)، گرفتن بک لینک معتبر، رپورتاژ و… مربوط به سئو خارجی یا سئو Off Page سایت است.

سئو تکنیکال یا فنی

سئو تکنیکال یا فنی سایت مربوط به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی است. سئو فنی سایت به خرنده‌های (Crawler) موتور جست‌وجو کمک می‌کند تا سایت شما را بررسی و ایندکس کند. سئو تکنیکال کارهایی مانند بررسی سرعت سایت، ساخت سایت مپ، بهینه‌سازی کدها، بهینه‌سازی سایت برای موبایل و … است. هدف از سئو فنی نیز مانند سئو داخلی و خارجی بهینه کردن رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات وکارهای فنی بر روی وب‌سایت است. این بخش از سئو به محتوا و یا لینک سازی مربوط نمی‌شود و تنها به زیر ساخت‌های سایت اهمیت می‌دهد.

خزنده موتور جستجو یا Crawler چیست

موتورهای جست‌وجو دارای یکسری خزنده یا Crawler هستند که این خزنده‌ها لینک‌ها را دنبال می‌کنند و از این طریق به پیدا کردن صفحات مرتبط با نتایج جست‌وجو می‌پردازد. در واقع این خزنده‌ها از طریق لینک‌های جمع‌آوری‌شده اطلاعاتشان را در پایگاه داده ذخیره می‌کنند و بعد از آن الگوریتم‌ها وارد عمل می‌شوند تا کیفیت لینک و بقیه موارد را بررسی کنند. برای اطلاع از این‌که بدانید الگوریتم گوگل چیست پیشنهاد می‌شود مقاله الگوریتم گوگل چیست را مطالعه کنید.

چرا سئو تکنیکال مهم هست

سئو تکنیکال از این نظر بسیار حائز اهمیت است که اگر از وب‌سایت شما از لحاظ فنی بهینه نباشد گوگل آن را نمی‌بیند و درنهایت صفحات سایت شما در لیست نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود. در واقع هدف گوگل این است که بهترین و نزدیک‌ترین نتایج را درنتیجه سرچ به کاربران نشان دهد. به همین علت گوگل توسط خزنده‌های خود صفحات وب را براساس معیارهای متفاوت بررسی می‌کنند.

تریک‌هایی برای سئو تکنیکال در وردپرس

در این بخش از مقاله قصد داریم مهم‌ترین نکات سئو تکنیکال را به شما توضیح دهیم که با رعایت کردن این موارد سایت شما از لحاظ سئو فنی درست عمل می‌کند.

سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین معیارهای مهم در کسب امتیاز برتر توسط موتورهای جست‌وجو گوگل سرعت سایت است. تحقیقات نشان داده که کاربران امروزی بیش از 2 الی 3 ثانیه برای لود و بارگذاری صفحه سایت صبر نکرده و صفحه سایت را می‌بندند که این عامل باعث می‌شود شما کاربران بسیاری را از دست بدهید. بنابراین بالا بودن سرعت وب‌سایت ترافیک ورودی سایت شما را افزایش می‌دهد. در زیر به مواردی که رعایت آن باعث افزایش سرعت سایت می‌شود اشاره می‌کنیم:

  1. از عکس‌ها و تصاویر کم‌حجم استفاده کنید. یکی از روش‌های کم حجم کردن تصاویر بدون افت کیفیت استفاده از سایت Optimizilla است.
  2. اگر برای ساخت سایت خود از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، بهتر است از قالب‌های سبک و بهینه استفاده کنید.
  3. برای سایت خود از هاستینگ‌های معتبر که سرعت بالایی دارند و سریع هستند، استفاده کنید.
  4. بخش‌ها و قسمت‌های ثابت وب‌سایت را مانند لوگو سایت را کش کنید.
  5. با استفاده از پلاگین‌های بهینه‌سازی کدهای html و css را مینیفای کنید.
  6. کاهش استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها
  7. کاهش درخواست‌های HTTP
مهم‌ترین ارکان سئو تکنیکال
مهم‌ترین ارکان سئو تکنیکال

ایجاد یک ساختار بهینه برای ربات‌ها

موتورهای جست‌وجو مانند گوگل برای دیدن صفحات وب‌سایت شما و ایندکس کردن این صفحات در گوگل از یکسری خزنده یا crawler استفاده می‌کنند. نحوه‌ی کار این خزنده‌ها با این شکل است که لینک‌های صفحات را دنبال می‌کنند. بنابراین شما برای کمک به خزنده‌های گوگل باید یک ساختار استاندارد از لینک‌های داخلی در سایت خود ایجاد کنید. به بیان ساده‌تر باید برای تمام صفحات وب‌سایتتان لینک داخلی ایجاد کنید. تا بدین ترتیب خزنده‌های گوگل تمامی صفحات سایت شمارا بررسی کنند.

بهینه‌سازی فایل robots.txt

robots.txt یک فایل متنی است که برای راهنمایی نحوه خزیدن crawler یا خزنده و ایندکس صفحات وب‌سایت استفاده می‌شود. در واقع توسط این فایل شما قادر هستید که به موتورهای جست‌وجو دستور دهید که چه صفحاتی را بررسی و ایندکس کنند و چه صفحاتی را توسط ربات‌های گوگل دنبال نکنند. با استفاده از فایل robots.txt بهتر است از ایندکس شدن صفحاتی مانند صفحه‌ای که محتوای تکراری دارد، صفحه ادمین سایت، صفحه پنل سایت، صفحه پروفایل کاربران سایت و صفحه چت و … جلوگیری کرد.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت فایل robots.txt از موارد سئو تکنیکال برای بهینه‌ کردن ایندکس صفحات سایت است.

بهینه‌سازی صفحات 404 و لینک‌های شکسته

همان‌طور که قبلا نیز گفتیم گوگل به رضایت کاربر خود بسیار اهمیت می‌دهد. بنابراین اگر کاربری در نتیجه سرچ یک عبارت یا کلمه کلیدی با صفحه خالی یا صفحه 404 مواجه شود باعث نارضایتی کاربر می‌شود. صفحات 404 نشان‌دهنده صفحاتی است که حذف شده‌اند یا آدرس آن‌ها تغییر کرده است. این صفحات اگر توسط ربات‌های گوگل دیده شوند باعث افت رتبه سایت شما می‌شود. بنابراین بهترین کار برای رفع این مشکل استفاده از ریدایرکت 301 است که شما با استفاده از آن می‌توانید کاربران یا ربات‌هایی که وارد این صفحه شده‌اند به صفحاتی مرتبط و دیگر انتقال دهید.

ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ

یکی دیگر از مواردی که در سئو تکنیکال سایت باید آن را درنظر گرفت استفاده از نقشه سایت (sitemap) می‌باشد. سایت مپ یک فایل شامل کدهای XML است.به کمک این فایل یک نقشه برای تمامی صفحات سایت ایجاد می‌شود که به موتورهای جست‌وجو و خزنده‌ها کمک می‌کند تا تمامی صفحات سایت را بررسی و ایندکس کنند. به این نکته دقت کنید که سایت مپ شما همیشه به‌روز و آپدیت باشد تا اگر صفحه‌ی جدیدی به سایت شما اضافه شد توسط ربات‌های گوگل نادیده گرفته نشود.

ریسپانسیو یا واکنش گرایی صفحات سایت

ریسپانسیو (Responsive) بودن سایت یکی از مهم و اصلی‌ترین نکات سئو تکنیکال است که باید حتما رعایت شود. واکنش گرا بودن به این معنا است که کاربران صفحات سایت شما را با تمام ابزارها اعم از موبایل، تب لت، لپ‌تاپ و … با توجه به اندازه و سایز و کیفیت مناسب مشاهده کنند. امروزه با توجه به افزایش کاربران موبایلی گوگل به ریسپانسیو بودن صفحات سایت شما بسیار اهمیت می‌دهد.

این موضوع تا حدی مهم است که گوگل رتبه‌ی وب‌سایت‌هایی که واکنش گرا نباشد را در لیست نتایج جست‌وجو با موبایل نشان نمی‌دهد بنابراین لازم است از ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت خود اطمینان حاصل کنید.

استفاده از استراکچر دیتاها

استراکچر دیتا (structured data‌) یا داده‌های ساختار یافته‌ به قطعه کدهایی گفته می‌شود که شما آن را به قالب وب‌سایت خود اضافه می‌کنید تا هر قسمت از محتوای سایت را به موتورهای جست‌وجو معرفی کنید. به‌عبارت دیگر استراکچر دیتاها یا داده‌های ساختار یافته اطلاعات اضافه‌ای هستند که شما در کنار یک وب‌سایت و توضیحات متای آن مشاهده می‌کنید. استراکچردیتاها تاثیر فراوانی بر سئو تکنیکال سایت دارند. چون اطلاعاتی که توسط استراکچر دیتاها ارائه می‌شوند برای موتورهای جست‌وجو به‌راحتی قابل درک هستند.

همچنین استفاده از این کدهای ساختار یافته باعث افزایش اعتبار شما نزد موتورهای جست‌وجو و حتی باعث تغییر نحوه نمایش سایتتان در نتایج جست‌وجو می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید تا توضیحات داده شده را بهتر درک کنید.

استفاده از استراکچر دیتاها
استفاده از استراکچر دیتاها

استفاده از پروتکل SSL

SSL یا Secure Sokets Layer یک پروتکل امنیتی است که باعث ایجاد یک لینک رمز گذاری شده بین وب‌سرور و مرورگر شما است. درواقع این پروتکل امنیتی از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربرانتان محافظت می‌کند. بنابراین اگر شما می‌خواهید امنیت وب‌سایت خود را تامین کنید لازم است که یک گواهینامه SSL بر روی وب‌سایت خود نصب کنید. برای دانستن اینکه یک سایت از پروتکل SSL استفاده می‌کند کافی است به url آن دقت کنید. url سایت‌هایی که از پروتکل ssl استفاده می‌کنند به جای http:// با https:// شروع می‌شود.

جلوگیری از صفحات تکراری یا Duplicate Content

محتوای تکراری هم برای کاربران آزاردهنده است و هم برای موتورهای جست‌وجو ناخوشایند است. محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر یا مشکلات فنی که باعث می‌شود چندین صفحه با نشانی و آدرس‌های متفاوت یک محتوا را نشان دهد از دید موتورهای جست‌وجو Duplicate Content محسوب می‌شود و باعث کاهش اعتبار سایت شما می‌گردد. برای حل این مشکل می‌توانید از تگ کنونیکال (Canonical) استفاده کنید. در واقع از متا تگ کنونیکال برای معرفی کردن نسخه اصلی یک صفحه به موتورهای جستجو است. با استفاده از این تگ می‌توانید مشکل Duplicate Content یا محتوای تکراری را حل کنید.

استفاده از لینک‌های Bread Crump

برد کرامپ یا Bread Crump یک نقشه سایت برای کاربران محسوب می‌شود. Bread Crump لینک‌هایی است که به‌ شکل یک منو و یا در بالا یا پایین صفحات وب‌سایت به کاربر نشان می‌دهد که دقیقا در کدام قسمت وب‌سایت قرار دارد. اگر شما دارای یک سایت وردپرسی هستید می‌توانید از طریق افزونه یوست سئو Bread Crump را ایجاد کنید. به تصویر زیر دقت کنید تا متوجه توضیحات داده شده شوید.

استفاده از لینک‌های Bread Crump
استفاده از لینک‌های Bread Crump
منبع:https://mihanwp.com/technical-seo/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن